Jaguar XK 120 (1948-1954)
A Jaguar XK 120 egy sportautó, melyet a Jaguar 1948 és 1954 között gyártott. Ez volt a Jaguar első sportautója, mióta az SS 100 termelése megszűnt 1940-ben.
A XK120 nyított kétülésesként vagy ahogy Amerikában hívják roadsterként indult az 1948-as London Motor Show-n, és elsősorban az új Jaguar XK motort bemutató kiállítási autóként szerepelt. Ez az autó volt az első prototípus, alvázszáma 660001. Szinte teljesen úgy nézett ki, mint a későbbi széria termelésű autók, kivéve, hogy a szélvédő egyenes külső pillérét a sorozatgyártású változatnál lekerekítették. A roadster nagy szenzációt keltett, és ez meggyőzte a Jaguar alapítóját és a tervezés irányítóját, William Lyons arról, hogy a modellt érdemes termelésbe venni.
1948-tól az első 242 roadster változatot még fa vázra építették alumínium karosszéria elemekkel. 1950 elején áttértek a 112 fonttal (51 kg-al) nehezebb teljesen acél vázra. A "120" az alumínium karosszériás autó 120 mph (193 km / h) végsebességére utalt (a szélvédő eltávolításával még ennél is gyorsabb volt), amely lehetővé tette, hogy a világ leggyorsabb sorozatgyártású autója legyen a gyártás indulásakor.
1949-ben készült az első sorozatgyártású roadster, alvázszáma 670003, melynek tulajdonosa Clark Gable volt.
A XK120 végül a két nyitott változatban állt rendelkezésre, először is, mint egy nyitott 2-üléses (az amerikai piacon mint a roadster, Amerikán kívül pedig OTS elnevezéssel), valamint egy lehajtható tetejű kupéként (DHC) 1953-tól; és úgy is, mint egy zárt karosszériás , vagy angolul fixed head coupé (FHC) 1951-től.
A kisebb, 2 literes 4 hengeres motorral szerelt változat bevezetését, melynek jelölése XK100 volt és elsősorban a brit piacra szánták, végül törölték közvetlenül a gyártás előtt.
Május 30-án 1949-ben, a kiürített belgiumi Ostende-Jabbeke autópályán egy prototípus XK120 a Royal Automobile Club of Belgium tisztviselői jelenlétében átlag 132,6 mph sebességet ért el (egymással ellentétes irányban elért sebességek átlaga), de itt a szélvédő helyett csak egy kis szélterelőt szereltek az autóra és a csak opciósan rendelhető legfelső áttétellel szerelték. Ugyanitt 135 mph-t értek el egy utas oldali ponyvatető felszerelésével. 1950-ben és 1951-ben Franciaországban egy döntött ovális pályán az XK120 roadster több mint 100 mph-t ért el 24 órás átlagban és több mint 130 mph-t az egyik órában. 1952-ben a kupé számos világrekordot állított fel sebesség és távolság tekintetében, amikor átlagban 100 mph-s sebességgel futott egy héten keresztül.
A Roadster nagyon sikeres volt az autóversenyeken és raliban is.