magyar zászló Jaguar Mark X angol zászló

Történeti áttekintés

Jaguar Mark X

Jaguar Mark X (1961-1966)

A Jaguar Mark X volt a kor Jaguar zászlóshajója, a felsőkategóriás modell és elsősorban az Egyesült Államok piacára szánták.

A kategóriájában a Mark IX-et váltotta, mint a cég legnagyobb autója. Az önhordó karosszéria platform (melynek kódneve "Zenith" volt a fejlesztés során) használata a DS-420 limuzinnal még sokáig folytatódott azután is, hogy a Mark X termelés véget ért. A modern megjelenés, a négy kerek fényszóró a lekerekített első sárvédők között és a jellegzetes hűtőrács először a Mark X-nél jelent meg.

A belső tér tekintetében ez volt az utolsó modell, ahol a Jaguar bőségesen alkalmazta a fabetéteket: a műszerfalon, az ablakok körül, egy kihúzható asztalka formájában a műszerfal alatt. Lehajtható hátsó piknik asztalok is voltak az első ülések hátulján. Később a légkondicionáló berendezés és a hangszigetelő üveg fal az első és a hátsó ülések között is megjelent opcióként.

A modell a bevezetésétől egészen 1992-ig, a kissorozatú XJ220 sportautó megjelenéséig a legszélesebb Jaguar volt, amit valaha építettek. 1972-ben egy interjúban megkérdezték a Jaguar elnökét, William Lyons-t, nem nőtt-e túl nagyra ez az autó. Ő elismerte, hogy valóban, az autó túl nagy lett, és az akkoriban bevezetett, tömörebb Jaguar XJ6 méretét tekintette "ideálisnak". A jelentős méretű ajtók szükségessé tették rugók beépítését az ajtók belső pilléreibe, hogy az utasok belülről is elfogadható szintű erőfeszítéssel ki tudják nyitni.

A Mark X volt az első Jaguar limuzin, ahol független hátsó felfüggesztést alkalmaztak. Eltért a korábbi nagy Jaguar szalonoktól abban is, hogy 14 "-os kerekeket tettek rá a korábban sokkal gyakoribb 15"-osok helyett. A független hátsó felfüggesztés egy az E-Type-nél alkalmazottnál szélesebb változat volt, és erre a változatra épültek a későbbi Jaguar-ok is egészen az XJS 1996-os megszűnéséig.

Az elől használt felfüggesztés dupla kereszt-lengőkaros volt, tekercsrugókkal és teleszkópos lengéscsillapítókkal. Az autóba eredetileg egy 3781 cc-s Jaguar XK soros hathengeres motort építettek. 9:1 sűrítési arány volt az alaptípusban, de egy alternatív 8:1 sűrítési aránnyal is rendelhető volt. A London Motor Show-n 1964 októberében mutatták be az új 4235 cc-es motorral, bár a 3,8 literes egység is létezett egészen 1965 októberéig. Mindkét változat három SU karburátorral volt szerelve, a levegőt egy a jobb első kerékdob mellett elhelyezett AC Delco légszűrőn keresztül kapták.

Manuális, manuális overdrive-al, automata és automata overdrive-al váltók között lehetett választani. A 4,2 literes aggregát érkezése egybeesett az újonnan kifejlesztett, teljesen szinkronizált négysebességes sebességváltó bevezetésével, ami az előző típusok, a 3,8-as Mark X és a Mark IX tiszteletre méltó de elavult váltóit váltotta, melyeknél csak a felső 3 fokozat volt szinkronizált. Számos brit piacra szánt autó és szinte minden autó, melyet a fontos észak-amerikai piacra gyártottak Borg Warner automata sebességváltóval hagyta el a gyárat. A 4,2 literes motor bevezetését az is jellemezte, hogy automata sebességváltó frissítés történt a Borg Warner DG-ről a Typ-8 típusra.

A hajtáslánc kiegészítésre került egy Thornton PowerLok önzáró differenciálművel. A nehéz autó fékezéséhez szükséges fékerőt mind a négy keréken tárcsafékek biztosították. A szervokormány standard felszereltség volt, a 4.2-es autók Marles Varamatic Bendix (Adwest) változó áttételű kormányművet kaptak, melyet egy ausztrál, Arthur Bishop tervezett.

Főtámogató

Magyar Jaguar Club

Támogatóink

Aligvárom Webáruház

FER-VILL Kft.

Filep Diesel Szerviz

Ilona Apartmanház

INOX Technology Kft.

L-Tender Consulting Kft.

M és M Kft.

Prandovszki Tibor

Pagát Gold Zrt.

Softholding Kft.

Softholding Audit Könyvelő és Adótanácsadó Kft.

Tölgyfa Ingatlaniroda

TRAVERATA

Wallis

Partnereink

Nemsemmi.hu webáruház

Pagát Gold Zrt.

Softholding Kft.

Tarziciusz Autós Iskola

Tepyart Airbrush Kft.

CÍMÜNK

Magyarország 8600 Siófok, Rózsa utca 23.

Telefon: +36 20 369 0672

Adószám: 18160965-1-14

E-mail:

Copyright © 2016-2021 Kabai József